Rei Ishizaka, Barockoboe

Rei Ishizaka wurde in Japan geboren und lebt seit 1999 in Mailand.

Sie absolvierte ein Studium in moderner Oboe an der Kunstuniversität von Kyoto. Danach zog sie nach Italien, um bei Paolo Grazzi Barockoboe zu studieren, zuerst an der Civica Scuola di Musica di Milano und dann am Conservatorio F. E. dall’Abaco in Verona, wo sie 2004 ihre Diplomprüfung mit Auszeichnung ablegte.

Sie verbindet eine intensive Zusammenarbeit mit führenden Originalklang-Ensembles und Barockorchestern wie z. B. Accademia Bizantina (Ottavio Dantone), Europa Galante (Fabio Biondi), La Risonanza (Fabio Bonizzoni), Academia Montis Regalis (Alessandro De Marchi), Ensemble Zefiro (Alfredo Bernardini), Atalanta Fugiens (Vanni Moretto), Il Complesso Barocco (Alan Curtis), Venice Baroque Orchestra (Andrea Marcon), Bach Collegium Japan (Masaaki Suzuki), La Venexiana (Claudio Cavina), La Divina Armonia (Lorenzo Ghielmi), Il Pomo d’Oro (Riccardo Minasi), Modo Antiquo (Federico Sardelli) und La Cappella Della Pietà de’ Turchini (Antonio Florio).

Mit diesen Klangkörpern konzertierte sie in den wichtigsten Konzertsälen in Europa, der USA, China und Japan.

Ihre künstlerische Tätigkeit ist auch in etlichen CD-Aufnahmen festgehalten.

Als Solistin trat Rei Ishizaka mit diversen Vivaldi-Konzerten u. a. an der Opéra Royal (Château de Versailles), dem Théâtre des Champs-Élysées (Paris) und der Hagia Eirene in Istanbul auf.

Mariella Cuchiero, Blockflöte und Barockoboe

Born in Linz, Mariella Cuchiero gained her recorder and instrumental pedagogy degrees, both with distinction, from the Anton-Bruckner-Privatuniversität under Michael Oman and at the Mozarteum Salzburg under Carin van Heerden, respectively. Mariella complemented her artistic education through master classes with Kees Boeke, Walter van Hauwe, Han Tol and the Amsterdam Loeki Stardust Quartett. She won several awards with the “Tricorders” recorder trio in different competitions, including the Gradus ad Parnassum (Austria) and the Premio Bonporti (Italy).

Mariella’s interest for the baroque oboe led her to the Conservatorio F. E. dall’Abaco in Verona, where she studied with Paolo Grazzi, as well as she followed courses with the Zefiro ensemble.

She performs as oboe and recorder player with early music ensembles such as Barucco, Capella Leopoldina, Bach Consort, Neue Münchner Hofkapelle, Academia Montis Regalis and the Irish Baroque Orchestra. Mariella also regularly participates at the Bach Cantatas cycle at the Wiener Konzerthaus, under Luca Pianca.

Her artistic accomplishment is complemented by repeated cooperation with the Bruckner orchestra for music theatre shows at the Landestheater in Linz, as well as several CD productions (among others, with Sony/DHM and Gramola).

Mariella is particularly attached to her long-standing teaching activities at the Linz music school, in the fields of the recorder and ensemble.

Sieglinde Grössinger, Traversflöte

Die Salzburgerin studierte Querflöte und Traversflöte in Wien, Graz, Oslo, Amsterdam und Brüssel. Zu ihren Lehrern zählten Dieter Flury, Robert Wolf, Torkil Bye, Abbie de Quant und für die Traversflöte Barthold Kuijken, Frank Theuns und Marten Root.

Rege Konzerttätigkeit in führenden Originalklangensembles wie Concentus Musicus Wien, L’Orfeo Barockorchester, Il Giardino Armonico, Armonia Atenea, Barucco Consort , Wiener Akademie, Bach Consort Wien, Salzburger Hofmusik, Münchner Hofkapelle, Dolce Risonanza, Harmony of Nations, Orchestra of the Age of Enlightenment u. a.

2018 wurde sie mit dem Ö1-Pasticcio Preis für ihre Ersteinspielungen der frühesten Wiener Flötenkonzerte zu Zeiten Maria Theresias mit dem eigenen Ensemble Klingekunst ausgezeichnet.

Mitglied des ensemble minui, sowie langjähriges Mitglied des Neue-Musik-Ensembles Platypus, mit dem sie unzählige Uraufführungen gestaltet hat.

Konzerte bei namhaften Festivals (Salzburger Festspiele, Mozartwoche Salzburg, Styriarte, Wien Modern, Klangspuren Schwaz, Jeunesse, Trigonale, Osterklang Wien, Brunnenthaler Konzertsommer, dem Barockfestival St. Pölten, u. a.), sowie Tourneen in Europa, Mittel-, Südamerika und Asien.

 www.sieglindegroessinger.at

 

Roswitha Dokalik, Barockgeige

Geboren in Wien. Violinstudium an der Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien und am Konservatorium der Stadt Wien bei Eugenia Polatschek, sowie an der Anton Bruckner Privatuniversität in Linz bei Alfred Staar und Josef Sabaini. Instrumental- und Pädagogikstudien mit ausgezeichneten Erfolgen.

Studium der Barockvioline und historischen Aufführungspraxis bei Michi Gaigg an der Anton Bruckner Privatuniversität und Enrico Gatti am Koninklijk Conservatorium Den Haag, Diplome mit Auszeichnung.

Meisterklassen bei Lynn Blakeslee, Andrew Manze, Catherine Mackintosh, Maggie Faultless und Sigiswald Kuijken.

Während des Studiums Substitutin im Brucknerorchester Linz und Mitglied des European Union Baroque Orchestra (EUBO) 2004 und 2006.

Gründungsmitglied des Harmony of Nations Baroque Orchestra und Jerwood-Stipendiatin des Orchestra of the Age of Enlightenment. Zusammenarbeit und Impulse von  namhaften Musikern und Dirigenten wie  Sir Simon Rattle, Giovanni Antonini, Ton Koopman, Alfredo Bernardini, Lars Ulrik Mortensen, Jordi Savall, Andrew Manze, Christophe Rousset u. a.

Auftritte sowohl solistisch als auch im Ensemble bei renommierten Festivals in ganz Europa, CD-Aufnahmen und  Tourneen mit  L’Orfeo Barockorchester, Bach Consort Wien, Barucco, Les Talens Lyriques, Ricercar Consort, Ensemble Aurora, Pera Ensemble, Neue Hofkapelle Graz,  dolce risonanza, Phoenix Baroque Austria u. v. m.

Als Pädagogin unterrichtet sie an der Freien Musikschule Wien Violine, Viola und Kammermusik.

Ivan Calestani, Barockfagott

Ivan Calestani was born in Parma and began studying bassoon aged 13 with Prof Leonardo Dosso at the Conservatorio di Parma. He finished his studies with a distinction in 1995. Ivan completed his artistic studies with Sergio Azzolini, Klaus Thunemann and Daniele Damiano.

Ivan began working with a number of orchestras very early in his career, such as the Filarmonica Toscanini under Lorin Maazel, the Orchestra Haydn or the Orchestra della Svizzera Italiana di Lugano.

Between 2004 and 2011, he was employed as second bassoon and contrabassoonist at the Teatro Lirico di Cagliari, in Sardinia.

Since 2011, Ivan has been living and working in Vienna, including the RSO Wien, Wiener Kammerorchester, Tonkünstlerorchester Niederösterreich, Wiener Concertverein, Camerata Salzburg, Ensemble Kontrapunkte, Orchester Recreation Graz and the Styriarte Festival Orchester.

Ivan continues to be deeply engaged with the baroque and classical bassoon, for which he has been supported and inspired by Alberto Grazzi, Javier Zafra and Sergio Azzolini.

Ivan performs with eminent baroque orchestras, such as Concentus Musicus Wien, Freiburger Barockorchester, Musiciens du Louvre, Ensemble Matheus, Europa Galante, I Barocchisti, Les Musiciens du Prince, Ensemble Zefiro and the Wiener Akademie.

Riccardo Coelati Rama, Violone

Riccardo Coelati Rama studierte Kontrabass und Viola da gamba am Conservatorio F. E. dall’Abaco in Verona und diplomierte mit Auszeichnung.

2004 wurde er als Kontrabassist für das European Union Baroque Orchestra unter Lars Ulrik Mortensen ausgewählt.

Ihn verbindet eine enge Zusammenarbeit mit den relevantesten europäischen Orchestern und Ensembles der Originalklang-Szene, wie z. B. Europa Galante (Fabio Biondi), Ensemble Cordia, Ensemble Zefiro, Il Pomo d’Oro, Il Suonar Parlante (Vittorio Ghielmi), I Barocchisti (Diego Fasolis), Il Complesso Barocco, Harmony of Nations Baroque Orchestra, Ensemble Aurora, Gambe di Legno Consort und Academia Montis Regalis.

Er ist in den wichtigsten Konzertsälen von Europa, Asien und den USA aufgetreten, z. B. Lincoln Center und Carnegie Hall, New York, Barbican Center und Wigmore Hall London, Palau de la musica Barcelona, Opera City Hall Tokyo, Philharmonie de Paris, Auditorio Nacional de Música Madrid, Concertgebouw Amsterdam, Théâtre des Champs Elysées Paris, Opera House Sydney etc.

Seine Diskografie umfasst über 40 Aufnahmen bei bedeutenden Labels wie Sony, Decca, EMI-Virgin, Brilliant Classics, Naïve, Deutsche Harmonia Mundi und Erato.

Von 2014 bis 2018 trat er auch als tutor für Violone und Kontrabass im Rahmen der „Akademie für Alte Musik Bruneck” in Erscheinung.

Riccardo Coelati Rama betätigte sich ebenfalls als Herausgeber von Wiederentdeckungen der Kontrabassliteratur bei der Verlagsreihe „16 PIEDI“ (Musedita).

Pietro Prosser, Laute

After completing his degree in classical guitar, the Italian Pietro Prosser dedicated himself to the extensive study of the lute at the Civica Scuola di Musica di Milano, at the Parma conservatory and at the Conservatorio Santa Cecilia in Rome with Andrea Damiani.

He further completed studies in musicology at the Università degli Studi di Pavia and at the Scuola di Paleografia e Filologia Musicale di Cremona.

Pietro’s development as both an extraordinary soloist and continuo player is manifested in him working regularly with Renaissance and baroque ensembles, including the Academia Montis Regalis, Ensemble Zefiro, La Venexiana, I Solisti Veneti, Venice Baroque Orchestra, Piccolo Concerto Wien, Collegium 1704 (Prague) or Divino Sospiro (Lisbon).

He recorded the double concerts for mandora, jaw harp and strings of Johann Georg Albrechtsberger (ORF Alte Musik).

Pietro was also invited as the representative for Europe at the international lute meeting in Athens, along with the most famous oud players of the Arabic culture.

He is recognized as one of the leading international experts in research on the mandora and calichon repertoires, focusing on source reading of tablature for the calichon and lute in the former Habsburg territory.

He teaches lute at the Trient conservatory.

Takashi Watanabe, Cembalo

graduated from the Tokyo College of Music, followed by postgraduate studies in harpsichord at the Tohō Gakuen School of Music. Having studied harpsichord for two years he won the Early Music Prize in Japan. From 2002 he studied harpsichord with Bob van Asperen at the Conservatorium van Amsterdam, and in 2005 he moved to Italy, to study historical organ with Lorenzo Ghielmi at the Scuole Civiche di Milano, graduating in 2010. As founder of Ensemble Ricreation d’Arcadia he won the first prize at “Premio Bonporti 2004” (president of the jury: Gustav Leonhardt) in Rovereto, Italy. The ensemble has since been invited to many early music festivals in Italy, Austria and Slovenia. He is in demand in Europe as a harpsichordist and organist, both as a soloist and as a continuo player and has played with such groups as Ensemble Cordia, Ensemble Zefiro, La Divina Armonia, etc. Between 2003 and 2008 he has been the conductor at the “Handel Festival Japan” in Tokyo, performing various operas and oratorios by Handel, which were received with great praise. In 2012, his first solo CD of J.S. Bach’s “Goldberg Variations” has won several CD awards. Since 2013 he has been teaching harpsichord and performance practice at the Hochschule der Künste Bern, Switzerland.

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